אסטרטגיית שיווק לעסקים

בניית אתר רספונסיבי - מתאימים את האתר לכל המכשירים עבורכם

אסטרטגיית שיווק נועדה לחסוך לך זמן. זמן של מה? זמן בעשיית אינספור פעולות שיכולת לעשות, אך לא תעשה, כי יש לך אסטרטגיה. אסטרטגיה היא תכנית. ותכנית, כמו שתכנית טובה עושה, מגדירה מה כן ומה לא. קצת כמו עשרת הדיברות. כך שאין מה להתבלבל, להתפרס על יותר מדי פעולות – אלא להתמקד על נתיב פעולה שנועד לקדם אותך להגשמת מטרה, ותו לא.

האם באמת צריך אסטרטגיית שיווק?

נכון, כנראה שיש אנשים שיודעים להסתדר גם בלי אסטרטגיית שיווק. הם פשוט עושים כמה דברים, זה עובד, ואז הם מלמדים אחרים איך לעשות את זה. אלא שבמקרה הזה, הם מלמדים אסטרטגיית שיווק שהם במקרה המציאו.

כך או כך, הם גילו רעיון שעובד להם, במסגרתו יש דברים שהם אכן עשו, ודברים שהם לא עשו. ואם אחד מהתלמידים שלהם יעשה ההפך, הוא לא יגלם את האסטרטגיה שהם לימדו ועל פי כן לא אמור לצפות לאותן תוצאות. מיינד יו, אני לא אומר שכל אסטרטגיית שיווק מניבה תוצאות באופן מוחלט וצפוי, כפי שלא כל אסטרטגיית השקעות מניבה תשואה צפויה.

כי בסך הכל מדובר ברעיון, והעולם הוא לא חישוב בינארי במחשב על (למרות שזה כנראה תלוי בנקודת המבט). כך או כך, לטבע חוקים משלו, כמו גם לשוק – ואסטרטגיה שיווקית היא בסך הכל דרך לנווט ולנתב דרך איתני הטבע.

אסטרטגיית שיווק יכולה לעזור לך…

  1. להגדיר את יעדי השיווק שלך. שהרי, אסטרטגיית שיווק נועדה לקדם אותך למטרותייך. מעין מפה כלכלית, תאורטית ואינטואיטיבית, שמטרתה להכווין אותך. קצת (או הרבה) כמו מנטור על סף תהום, המכוון את הגיבור לכבוש את האתגר בהצלחה. המנטור מגיע עם תכנית הנובעת מניסיון מעמיק ורב שנים, והגיבור מגיע עם הנכונות לצלוח את האתגר ולקבל עזרה, תמיכה, סיוע והשראה. אך בסופו של יום, המנטור הוא המדריך והגיבור הוא המבצע.
  2. להגדיר מה הם ערוצי השיווק שלך. לדוגמה, שיווק אורגני (בזה אני מתמחה. על פי כן, לא אבנה לך אסטרטגיה הכוללת פרסום בשלטי חוץ או יחסי ציבור).
  3. להגדיר מה לעשות עם ערוצי השיווק שלך. במקרה זה, שיווק אורגני: מה הן הפלטפורמות לפרסם תכנים, כמה תכנים לפרסם ובאיזו תדירות ו/או מועדים. (לטובת האלגוריתם, החשיפה, ההשפעה וכד').
  4. מדידת הצלחות. אסטרטגיה מבוססת על הגשמת יעדים, מטרות והצלחות. כל חלק בה אמור להכווין אותך להצלחה. ניתן למדוד הצלחה כדי למדוד תוקפה, מהימנותה ויעילותה של אסטרטגיית שיווק. לאחר השלמת הליך (או מחזור) ניתן לבדוק, "אוקי, מה בעצם קרה כאן", ולעשות התאמות לאסטרטגיה כך שתתאים יותר לצרכיך ולדרך שאתה הולך.

מה המטרה של אסטרטגיית שיווק?

כך שבסופו של דבר, אסטרטגיית שיווק נועדה לעזור לך למקסם את הפעולות שאתה לוקח. בסעיף 3, לדוגמה, אנחנו מתייחסים לכמות, מועדי ותזמוני פרסום התכנים. באם לא ידעת שיש אלגוריתם שיש למטב, או השפעה מסוימת שיש למקסם – יכול להיות שהיית מפרסם תכנים באופן שרירותי.

וגם אם היית יודע, היה עלייך ללמד את עצמך כיצד לעשות זאת. או במילים אחרות: לקחת אחריות מלאה על חלקים שלמים באסטרטגיה שלך, להתמחות טקטית בכל אחד מהם ולדעת כיצד לשזור את כולם לתמונה קוהרנטית אחת שתקדם את מטרותייך. אני עושה את כל זה עבורך, באם ניפגש לדון על אסטרטגיית שיווק עבורך.

מהי בכלל אסטרטגיה (במובן הפילוסופי)?

אסטרטגיה עובדת בצורה מאוד פשוטה. נניח שאנחנו שני אנשים ממוצא אסייתי, מלפני מאות ואלפי שנים, אשר כל אחד מהם אחראי על כוח צבאי גדול מן הצד השני של הגבעה. כאשר על שני הכוחות להיפגש בגבעה ולהילחם כדי להכריע מי ייקח ת הגבעה.

בסופו של דבר, אסטרטגיה נועדה לעזור לכל צד לעשות מה שהוא רוצה בצורה היעילה והממנפת ביותר. הדבר הפשוט הוא להגיד לכל צי צבאי שפשוט יעשה את המיטב, יהיה "הכי חזק שלו", וייכנס לרוח הקרב לקראת המפגש עם הצד השני. כלומר, להפעיל מספיק כוח בשביל לנצח את הצד השני.

אולי זה יעבוד. אך אם הצד השני מחזיק בלפחות אותה כמות של כוח, אין סיכוי לצד הראשון להביס אותו על ידי הפעלת כוח. ואכן, יש לנו לא מעט סיפורי מלחמה היסטוריים של ניצחונות שהגיעו בדרכי תחבולה. או במילים אחרות, אסטרטגיה.

למעשה, אחד המשחקים המאתגרים בעולם, אולי אפילו יותר משחמט הוא ה-"גו". גו הוא משחק, שלפי השמועות, נוצר כדי ללמד בן של קיסר, בזמנים עברו, כיצד לנהל קמפיינים צבאיים. אסטרטגיית גו, יכולה להיות מורכבת מהמון חלקים זזים, המון תנועות אפשריות וכמות מטורפת של ווריאציות.

יכול מאוד שאף יותר משחמט, אם כי לא בדקתי את זה. בכל אופן, כל זה כדי להגיד – שבתוך שדה האפשרויות האינסופי, בו לא ניתן לנצח על ידי הפעלת כוח ישיר (בייחוד אם הצד השני חזק בדיוק כמוך, לדוגמה במשחקי גו, כאשר כל צד מקבל את התור שלו לשחק ויכול לנטרל כל מהלך של יריבו), יש צורך בהפעלת אסטרטגיית שיווק.

ביכולת לראות את לוח המשחקים, להבין איזה מהלך ראוי ולבדוק באופן "חי" (בלייב), שזה עבד, או לא עבד, ולעשות התאמות בהתאם למתרחש בזירה הדיגיטלית.

איך ליצור אסטרטגיה יעילה?

באופן דומה, אנחנו לא רצים לפני הקרב עם תקציב פרסומי, ואומרים לגוגל להציג את המודעה בכל מחיר. להפך, אנחנו בודקים מה הם התנאים המינימליים במסגרתם אנחנו נחווה הצלחה.

מה המינימום שאנחנו יכולים לעשות כדי לקבל את המקסימום תוצאות. ועל בסיס זה אנחנו בונים תוכנית פעולה. לא לזוז יותר מדי, או פחות מדי. לעשות את מספר המהלכים המדויק, כדי לייצר תוצאה מדויקת ויעילה ככל האפשר. בין אם זה אומר לשלם פחות על מודעות, לקבל יותר תוצאות או פשוט לעשות את זה באופן יותר אלגנטי ויפהפה.

איך אתה יודע שהגיע הזמן ליצור אסטרטגיית שיווק? אם אתה…

  1. רוצה להעלות מודעות למותג בקרב קהל יעד
  2. רוצה לפרסם מוצר חדש ואף למכור אותו לפני מועד מסוים (לדוגמה, לפני החגים)
  3. לחשוף שינוי תדמית מותג בקרב קהל יעד
  4. להגיע לתוצאות שיווקיות מסוימות
  5. לייעל עלויות פרסום

וכן הלאה.

אילו (עוד) מטרות אסטרטגיות ביכולתך להגשים?

אסטרטגיית שיווק מתחילה קודם כל בסוף. אתה יודע מה אתה רוצה, אז אתה בונה אחורנית, או ממחיש לעצמך את הדרך כדרך אסטרטגיה כוללנית שלוקחת בחשבון את כל האתגרים שכדאי יעלו בפנייך:

  1. מקסום תוצאות פרסום
  2. ייעול עלויות פרסום
  3. שיפור תוצאות וייעול עלויות לאורך זמן מתוך פידבק בשטח

כאשר כל סעיף שכזה מתרחב לתת אסטרטגיה נוספת.

מקסום תוצאות פרסום יכול להוביל לאסטרטגיות המערבות…

  1. איתור פרופיל הלקוח האידיאלי
  2. יצירת מסרים ייעודיים עבור הלקוח האידיאלי
  3. פרסום המסרים (התכנים) במקומות ו/או בפלטפורמות שהלקוח האידיאלי מסתובב בהם
  4. מעקב אחר תוצאות ומדדים
  5. לשפר את כל השלבים המובילים לתוצאה, על מנת לשפר את התוצאה.
  6. לבדוק אם עבד.
  7. ולהמשיך לבדוק אם עבד, ולשפר עם הזמן.

מה זה באמת אומר לייעל עלויות פרסום?

ייעול עלויות פרסום לא מדבר בהכרח על צמצום עלויות פרסום. זאת כי המטרה היא לא לשלם פחות, אלא לקבל יותר עבור הכסף. זה לא משנה אם אנחנו משלמים מיליון ₪ על פרסום, אם אנחנו מקבלים 2 מיליון ₪. אך אם אנחנו יכולים לשלם חצי מיליון ₪, ועדיין לקבל מיליון ₪ – הרי שמדובר בייעול. המטרה היא לקבל יותר, ביתר קלות, פשטות ויעילות. כדי לעשות את זה אנחנו יכולים…

  1. לעקוב אחר המדדים השונים (עלויות רשמים, הרשמה / ליד, יחסי המרה וכו')
  2. לבדוק באיזה שלב אנחנו יכולים להתמקד כדי למנף את המשאבים שברשותנו ולהניב יותר תוצאות באותו סכום כסף. לדוגמה, אם משכנו 1,000 אנשים לדף נחיתה, אז במקום ש-100 יירשמו, שיירשמו 200. זאת על ידי (כדוגמה) שיפור דף הנחיתה. ובכך אנחנו ממנפים משאב קיים, משפרים יחס המרה ואז עושים יותר עם המשאבים שכבר יש לנו. ועל פי כן, ניתן לשלם פחות על אותה תוצאה. במקום לשלם X על 200 הרשמות, לשלם X/2 על 200 הרשמות. כי יש פי 2 הרשמות פר אותה כמות גולשים בדף נחיתה, פר אותו סכום כסף שעלה להביא את אותה כמות גולשים מהמודעה (וכיוצא בזה).

איך להמשיך איתי את השיח?

כך שבנקל אנו יכולים לראות, כיצד אסטרטגיית שיווק רחבה יכולה להצטמצם ולהתמקד בפרטים הכי קטנים, כאשר גם עבור הניואנסים הקטנים ביותר אפשר שתהיה אסטרטגיה מאוד מעמיקה שתסביר כיצד לייעל עלויות, למקסם תוצאות ובאופן כללי להגיב למציאות ולשפר את התוצאות הקיימות. כדי לשמוע עוד פרטים, ניתן ליצור עימי קשר ואשמח להסביר.